keskiviikko 16. marraskuuta 2011

3. Kilpailu


Seuraavana blogi tehtävänä oli jatkaa edellisessäni kirjoituksessa käyttämääni yritystä ja täten seurata autokaupanalan kilpailua. Autokaupanalalla kilpailu on uskoakseni aika kovaa. Usko tähän väitteeseen vain vahvistuu kun rupeaa miettimään autokauppojen määrää Suomessa. Autokaupanalan yrityksiä on maassamme todella monia. MetroAuton kilpailijoita voisi tässä nyt tehtävän vaatimuksien mukaan muutaman mainita. Suurimpia kilpailijoita varmaan ovat; Veho, Auto Jalonen, Rinta-Jouppi, Länsi-Auto sekä monia muita.

MetroAuton vahvuuksia muihin yrityksiin verrattuna on varmasti se, että MetroAuto on levittäytynyt koko Pohjolan alueelle. Yrityksen autokauppoja löytyy niin Ruotsista kuin Norjastakin. MetroAuto myös myy hyvin monia automerkkejä, niin arkisista Opeleista hieman upeampiin Jaguareihin. MetroAuton vahvuuksia on myös sen pitkät perinteet autokaupan osalta. MetroAuto on perustettu nimittäin jo 1925. MetroAuto omaa myös 14 automerkin kattavat huolto- ja korjauspalvelut.

MetroAuton heikkouksia ehkä muihin autokaupanalan yrityksiin on se, että MetroAuton autokaupat ovat lähinnä keskittyneet pääkaupunkiseudulle. Ainoana poikkeuksena liikkeet kahdessa muussa suuressa kaupungissa Turussa ja Tampereella. Tämän nimeän heikkoudeksi, koska esimerkiksi Rinta-Joupilla autokauppoja löytyy melkein ympäri Suomen. Ainakin Oulusta Helsinkiin.

MetroAuton kilpailuetuna muihin yrityksiin on varmastikkin se, että yritys omaa tietääkseni ainoana suomalaisena autokauppana Corvetten valtuutetun huollon. Mielestäni MetroAuton kilpailu etuna muihin autokauppoihin on myös se, että MetroAuto muutenkin omaa hyvin laajan skaalan myytäviä autoja ja vielä laajemman skaalan huolto- ja korjauspalveluiden osalta.

Kalle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti