Seuraavassa blogi tehtävässä on tarkoituksena valita kolme keskenään täysin erilaista ihmistä. Hetken internettiä ja lehtiä selattuani löysin kolme hyvinkin keskenään erilaista ihmistä. Löysin kansanedustajan, seurapiiriprinsessan ja asunnottoman alkoholistin.
Kansanedustaja oli sukupuoleltaan nainen. Uskon hänen olevan noin 55vuoden ikäinen. Hänellä on perhettä, joten uskon sen vaikuttavan hänen kuluttamiseensa erilailla kuin muilla tehtävääni valitsemilla ihmisillä. Kansanedustajastani tulee myös hiukan sellainen kuva, että hän pitää seurapiiri elämästä ja tätä kautta hän myös järjestää ystävilleen kutsuja. Perheen olemassaolo vaikuttaa myös varmasti hänen tarpeisiinsa. Hänen täytyy ehkä tehdä ruokaostoksia muita valitsemiani ihmisiä enemmän. Hän myös varmasti tarvitsee elektroniikkaa töidensä hoitamasiin, joten elektroniikka varmasti on yksi hänen tarpeistaan..
Seuraava kolmesta valinnastani on varmasti kaikkien tuntema seurapiiriprinsessa ja julkisuuden henkilö. Uskon hänen kulutustapansa olevan hyvin erilainen muihin verrattuna (ainakin hänen omien lausuntojensa mukaan.) Valitsemani ihminen on nainen kuten jo varmasti selväksi tulikin, hän on vähän yli kolmekymppinen. Julkisuuteen antamien lausuntojensa mukaan seurapiiri elämässä ja ystävien kanssa shamppanja pärskyy ja minkkiturkki likaantuu. Vaatteita sanojensa mukaan rakastava prinsessa kuluttaa tuhansia euroja vaatteisiin vuodessa. Millon vaatteita haetaan New Yorkista ja milloin Pariisista. Hän on myös joissain haastatteluissa myöntänyt pakottaviksi tarpeikseen mansikat, kermavaahdon ja shamppajan joten näitä ainakin leidin ostoskärryyn kauppareissulta tarttuu. Hän on myös joutunut otsikoiden mukaan pahaan velkakierteeseen, joten kulutusjuhla on joskus tainnut prinsessalta karata käsistä ja omat välttämättömät tarpeet on ehkä ylitetty.
Kolmas valintani oli aikakausilehdestä bongattu asunnoton alkoholiongelmainen mieshenkilö. Hän kertoo lehdessä avoimesti kulutuksestaan sanoin, ''Kaikki mikä tulee niin menee kurkusta alas.'' Hänen tarpeensa ovat siis hyvinkin pienet. Kun viinaa vähän saa niin elämä alkaa herralle taas hymyillä. Hän myös kertoo, että ei hänellä ole suuria välttämättömiä tarpeita. Hän sanoo, syömisen hoituvan helposti roskiksista ja vessassa käynnin yleisissä vessoissa. Ainoa asia mitä hän tarpeekseen kokee olisi oma sänky.
Tehtävässä piti myös miettiä jokaiselle yli 500 euron tuote heidän tarpeittensa mukaisesti. Kansanedustajani voisi ostaa esimerkiksi uuden tietokoneen. Hän aivan varmasti tarvitsee sitä työssään välttämättömien asioiden hoitamiseen. Prinsessani taas omien sanojensa mukaan tarvitsee vaatteita, joten hän voisi vaikka ostaa uuden minkkiturkin Pariisista. Eiköhän sillä saada jo se 500 euroa rikki. Asunnoton alkoholisoitunut mieshenkilö taas sanoo tarpeidensa olevan alkoholi ja asunto. Realistisempi näistä vaihtoehdoista jota mies ehkä ostaisi 500e olisi alkoholi. Hän voisi vaikka ostaa muutaman laatikon suomalaista kuivaa valkoviiniä talven pimeneviin iltoihin.
Valitsin ostoprosessin käsitteleyyn kansanedustajani tietokonekaupoilla. Ostoprosessi mielestäni voisi hyvin edetä kahdeksanportaisen vaiheluettelon avulla. Eli ensiksi myyjä tervehtisi sisään marssivan kansanedustajamme. Tämän jälkeen siirrytään odotusvaiheeseen, jossa palvelua odottava kansanedustajamme pitäsi saada odottamaan mahdollisimman mukavissa tunnelmissa. Odotteluvaiheen jälkeen siirtyisimme tarvetäsmennysvaiheeseen, jossa myyjä kyselisi kansanedustajaltamme minkälaista tietokonetta ja minkälaiseen tarkoitukseen. Seuraavana vuorossa olisi myyntikeskusteluvaihe, jossa kansanedustajamme ja myyjä pyrkivät molempia miellyttävään valintaan ja ostotapahtuma voidaan aloittaa. Tässä palvelunpäätös vaiheessa sovitaan esimerkiksi maksetaanko tietokone osamaksulla vai jollain muista maksuvaihtoehdoista. Seuraavana ja viimmeisenä palveluvaiheena on jälkihoitovaihe. Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi ilmoittamalla kansanedustajallemme milloin tietokone kannattaisi tuoda esim. huoltoon.
Segmenttien arvioimiseen valitsin asunnottoman mieshenkilön tarpeita tyydyttävän yrityksen nimeltä Alko. Uskon alkolla olevan seuraavanlaisia segmenttejä; Juuri täysikäsyyden saavuttaneet 18-20, Nuoret aikuiset 20-30, Keski-ikäiset 30-60, vanhukset 60+. Segmenttejä on myös varmasti sellaisiakin kuten viiniharrastajat yms. Prinsessamme tarpeita tyydyttävän minkkiturkkimyymälän segmentit ovat varmasti täysin poikkeavat edellisestä yrityksestä. Uskon, että tässä liikkeessä asioivat lähinnä naispuoliset ''raharössit'' Tietokoneliikkeessä uskon taas käyvän ihmisiä aivan laidasta laitaan sillä jokaisella meistä taitaa jonkinlainen tietokone kotoa löytyä.
Kalle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti