keskiviikko 16. marraskuuta 2011

5. Markkinointimix

Valitsin tehtävään yrityksen nimeltä TeliaSonera. Tehtävän tavoitteena oli tutkia yrityksen peruskilpailukeinoja eli 5p:tä  Nämän 5p:tä olivat siis ; Tuote(product)
                                               Hinta(price)
                                               Saatavuus(place)
                                               Viestintä(promotion)
                                               Henkilöstö(people)

Tuote(product)


Kolmikerrosmalli= TeliaSoneran päätuote on varmasti kaikkien tietämä. Sehän on siis matkapuhelin liittymät.
Avustavia osia ovat esimerkiksi kuuluvuus, asiakaspalvelun toimivuus ja tiedonsiirron nopeus. Mielikuvia TeliaSonerasta ovat varmasti kuuluvuus missä tahansa päin Suomea, maan kattavin ja nopein 3G-verkko sekä edistyksellinen ja ajassa mukava pysyvä kehitys. Näitä mielikuvia ihmisille tuovat muunmuassa mainokset, joita televisiossa pyörii ahkerasti.
Lajitelma ja valikoima= TeliaSoneran lajitelmaan kuuluvat niin matkapuhelinliittymät, puhelimien myynti, internetyhteydet, kanavapaketit yms. Valikoimaa taas on se millaisia puhelinliittymiä taikka kanavapaketteja asiakkailla on valittavissa.
Tuotteen elinkaari= Tuotteita tulee uudistaa, jotta niitten elinkaari säilyisi. Myös täytyy huomioida se, että jo vanhoihin tuotteisiin saadaan lisää ominaisuuksia päivitysten avulla. Jos tuote ja brändi pysyy kokoajan samanlaisena asiakkaat voivat kyllästyä yrityksen tuotteisiin
Uutuuksin omaksumisluokat: Ihmiset omaksuvat uutuuksia erilailla. Tätä on kuvattu tiettyjen mallien mukaisesti, jossa ihmiset jaotellaan edelläkäviöihin ja valtaväestöön ja mattimyöhäisiin. Uskon kuitenkin, että suomalaiset ovat matkapuhelin asioden omaksumisessa hyvinkin nopeaa kansaa. Tämän takia uskon, että uutuudet omaksutaan helposti ja on vain oikeastaan välttämättömyys pysyä tälläisessä bisneksessä ajanhermolla.
Brändi= TeliaSonera on eittämättä brändi maassamme. Sonera on pitkäaikaismpia matkapuhelinliittymien tarjoajia maassamme. TeliaSonera on hyvin pystynyt uudistumaan vuosien varrella ja uskon, että jokainen suomalainen ihminen tietää minkä alan yritys TeliaSonera on. Tämän takia TeliaSoneraa voi kutsua brändiksi isolla B:llä
Pakkaus= TeliaSoneran paketit on pitkään tunnistanut punaisesta väristään. Soneran logo oli pitkään punainen ja punaista Soneran tuotteet olivat sim-korttia myöden. Sonera kuitenkin uudistui kesänaikana ja vanhasta punaisesta väristä luovuttiin ja se vaihdettiin violettiin. Mielestäni tämä oli hyvä uudistus vanhan punaisen tilalle ja mielestäni Soneran pakkaukset ovat hienosti suunniteltuja. Pakkauksen tarkoitus ei tietenkään ole vain näyttää hyvältä vaan sen tulee ajaa sille asetetut vaatimukset. Sen täytyy esimerkiksi suojata tuotetta. Tämän Soneran paketit ajavat mielestäni hyvin.

Markkinointiviestintä


Mainonta= TeliaSonera on aina mainostanut mielestäni aktiivisesti niin televisiossa kuin muissakin medioissa. TeliaSonera on myös ollut useassa tapahtumassa esillä mainoksiensa muodossa.
Myyntityö: Panostaminen myyntityöhön on osa markkinointia. Osaavan henkilökunnan ansiosta hyvää mainosta yrityksestä saa varmasti helpommalla kuin osaamattomalla henkilökunnalla. Vaikka Soneran työntekijät myyntipistellä ovat usein nuoria aikuisia, niin heitä koulutetaan jatkuvasti asiakaspalvelun ammattilaisiksi. Mielestäni Soneran myyjät ovat ammattitaitoisia alan ammattilaisia.
Myynninedistäminen= Sonera edistää myyntiään mielestäni kaikilla kilpailuilla ja aktiivisella osallistumalla esimerkiksi sponsorointitoimintaa. Sonera on myös aktiivisesti mukana ja kehittää kokoajan kamppanjoita myynninsä edistämiseksi. Soneran löydät myös Facebookista.
PR ja tiedottaminen= Sonera tiedottaa aktiivisesti uusista liittymistään ja päivityksistään. Sonera on myös usein mukana tarjoamassa esim. lehdistötilaisuuksia pelattujen urheilutapahtumien pohjalta.

Hinta


Hintaanvaikuttavat tekijät: Liitymien hintaan vaikuttaa varmasti monetkin tekijät. Hintaan vaikuttaa varmasti koneiden/laitteiden kustannukset, henkilökunnan palkat. Uskon myös, että operaattoreiden pitää maksaa jonkin sorttista tiedonsiirtomaksua.
Hintapolitiikka= Mielestäni Soneran liittymät ovat hyvin samanhintaisia kun alan muiden yritysten liittymät. Paketti liittymiä puhelimien kanssa voi saada ja saakin välillä halvemmalla kuin kilpailevan liikkeen tiskiltä.
Hinnalla operointi= Sonera operoi hinnoilla varsinkin silloin kun joku uusi puhelin ilmestyy. Lähes joka kerta tämän puhelimen ja liittymän saa hyvin alennettuun tarjoushintaa. Tarjouksia ja etuja tulee mielestäni hyvin myös vanhojen asiakkaiden jo aikaisemmin ostettuihin liittymiin.

Saatavuus


Markkinointikanavat: Markkinointi kanavat ovat varmasti seuraavat. Laitteen valmistajat--->Maahantuojat/tukut--->Kaupat ja myyntipisteet--->Kuluttaja
Kanavan valikoivuus= Mielestäni kanavan valikoivuus on suuri, sillä Soneran myyjiä löytyy jokapuolelta Suomea.
Ulkoinen ja sisäinen saatavuus= Ulkoinen saatavuus on mielestäni hyvä, koska Soneran jälleen myyjiä sijaitsee ympäri Suomea. Ulkoista saatavuutta nostaa myös se, että Soneran nettisivuilla pystyy asioimaan ja tekemään muutoksia olemassa olevaan liittymään. Nettisivuilta voi myös tilata ihan uuden liittymän ja puhelimen. Sisäinen saatavuuteen taas kuuluu se, että myyjät ovat ammattitaitoisia ja erilaisia esitteitä on kaupoissa Soneran tuotteista tarjolla. Palvelujärjestyksen organisointi ja toimivuus on myös osa hyvää sisäistä saatavuutta.


Henkilöstö


Sisäisen markkinoinnin kilpailukeinot= Sisäisen markkinoinnin kilpailukeinoja ovat muunmuassa henkilökunnan kouluttaminen/tiedottaminen erilaisten koulutuspäivien ja kokousten avulla. Sisäiseen markkinointiin kuuluu myös uusien työntekijöiden työhön perehdyttäminen, joka Soneralla hoidetaan perusteellisesti.
Sisäinen asiakkuus= Soneralla on myös paljon sisäisiä asiakkaita. Uskon, että kaikki Soneralla työskentelevät ostavat puhelimensa ja liittymänsä Soneran kautta.

Kalle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti