Asiakaspyramidin askelmathan olivat: 1. Suspekti
2. Prospekti
3. Kokeilija
4. Kanta-asiakas
5. Avainasiakas
6. Suosittelija
Kansanedustajamme oletettiin tarvitsevan elektroniikkaa työnsä tekoon joten sillä hetkellä hän on Giganttiin suspekti. Jossain vaiheessa hän huomaa oikeasti tarvitsevansa tietokonetta työnsä tekoon ja ottaa esimerkiksi yhteyttä Giganttiin ja kyselee tietokoneista. Tällä hetkellä kansanedustajastamme tulee elektroniikka kaupalle prospekti. Hän ei kuitenkaan päädy vielä ostopäätökseen tietokoneen osalta vaan ostaa kaupasta myös hänelle tarpeellisen mikroaaltouunin. Samalla hänestä tulee kaupalle kokeilija. Kansanedustajamme huomaa uunin toimivan mahtavasti ja haluaa ostaa tietokoneen samasta paikasta. Samassa hänestä tulee kyseisen kaupan kanta-asiakas. Muutaman kuukauden jälkeen kansanedustajamme huomaa tarvitsevansa uuden matkapuhelimen ja palaa jälleen hyväksi havaitsemaansa kauppaan ja ostaa uuden puhelimen. Hänestä tulee kaupalle avainasiakas. Matkapuhelimen oston jälkeen hänen tyytyväisyys kauppaan vain kasvaa ja hän kertoo onnistuneista ostoksista ystävilleen. Ja näin kansanedustajastamme tuli kaupan suosittelija.
Toinen nelostehtävässä käyttämäni henkilö oli koditon alkoholistimies. Yhtenä aamuna hänen tekee suuresti mieli kostuttaa hieman kurkkuaan. Tässä vaiheessa hänestä tulee Alkolle suspekti. Hän kävelee sisälle kauppaan, mutta huomaa rahansa kadonneen ja löytää taskuistaan vain kahden euron kolikon. Näin mies päättää ostaa vain vähän matkaevästä rahan haku reissulle ja samalla hänestä tulee liikkeelle prospekti. Rahat löydettyään mies palaa takaisin kauppaan ja ostaa ison pullon janoaan sammuttamaan. Samalla miehestä tulee liikkeelle kokeilija. Hän huomaa kuinka hyvää tavaraa kyseinen juoma olikaan ja halajaa sitä heti seuraavana aamuna lisää. Hän kävelee taas sisään liikkeeseen ja ostaa kolme samanlaista lekaa kuin aikaisemminkin. Tässä vaiheessa miehemme on jo kyseisen liikkeen kanta-asiakas. Sama ostokierre jatkuu viikon ja mies ylenee taas asiakaspyramidissa ja hänestä tulee liikkeen avainasiakas. Viikon kuluttua herrasmiehemme näkee vanhoja tuttujaan ja kerskuu heille kuinka hyvää tavaraa hän on käsiinsä löytänyt ja samalla hänestä tulee liikkeen suosittelija.
Kolmas ja viimeinen nelostehtävässä käyttämistä henkilöistä oli seurapiiriprinsessa. Yhtenä shamppanjan huuruisena aamuna hän huomaa käsilaukkunsa hajonneen. Samassa hänestä tulee laukkuliikeen suspekti. Suutarillehan hajonnutta laukkua ei voi viedä vaan hän marssii suuna päänä Louis Vuitton storeen Espalle. Sieltä hän ei saa upeaa lompakkoa mielestään ja ostaa sen. Kotiin mennessään prinsessamme muistaa mitä hän oikeasti lähti hakemaan. Tässä vaiheessa hän on liikkeen kokeilija. Prinsessamme kiroaa hetken unohdustaan ja painuu takaisin liikkeeseen ja ostaa samalla kaksi laukkua, jos toinen vaikka katoaa matkalla. Samassa hetkessä hänestä tulee liikkeelle kanta-asiakas. Seuraavien pippaloiden jälkeisenä aamuna prinsessamme huomaa lompakkonsa kadonneen. Hetken mietittyään prinsessamme toteaa, että ei muutakun pirssi pihaan ja Espalle. Samasta laukkuliikkeesta ostetaan sitten uusi ja uhkeampi lompakko ja prinsessastamme tulee liikkeen avainasiakas. Seuraavissa juhlissa hän kuitenkin kehuu liikettä hyväksi vaikka tuotteet tuppaavatkin itsestään katoamaan. Samassa hänestä tuli liikkeen suosittelija.
Kalle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti